Matematika zážitkem
Také se vám ve škole pletly pojmy objem, obsah, obvod, hmotnost? Co se váží, co odměřuje, co měří?
Jaké jednotky k nim přiřadit – litr, metr, gram, tunu, čtvereční metr, krychlový decimetr? Kolik se vejde mililitrů do litru, čtverečních centimetrů do metru čtvrečního nebo milimetrů do decimetru.
V hodině matematiky jsme to zkusili jinak. Děti si přinesly váhy, různé metry, odměrky. Připravila jsem šest stanovišť s různými praktickými úkoly. Na prvním si žáci zvážili učebnice, pracovní sešity; na druhém měřili výšku a šířku zárubně; na třetím vážili tíhu naší školní lékárničky a sportovního poháru; na čtvrtém měřili délku své nohy, palce, paže; na pátém odměřovali objem kelímku, hrnce a mísy. Na posledním, šestém stanovišti, které bylo na chodbě, měřili schod, jeho šířku a hloubku. Poznatky si děti pečlivě zapisovaly do připraveného archu. S těmi jsme pracovali v další hodině.
Nejen že děti výuka bavila, ale utřídily si informace, které se jim pletly. Kdykoli dnes počítáme jednotky, připomeneme si stanoviště s úkoly a zazní věta: „A jóóóóóó.“
Martina Raiserová – matematika 4., 5. ročník