Copyright 2019 - Základní škola a Mateřská škola Střílky

Biologie v 6. třídě, aneb všechny učební cesty vedou do buňky

V přírodopisu v 6. ročníku nás čekalo velké téma a to stavba buňky. Začali jsme prakticky a seznámili jsme se s využitím mikroskopu. Vyrobili jsme si preparáty z pokožky cibule a „na vlastní oči“ jsme viděli první buňky. Pak už nás čekal velký úkol pochopit a naučit se, jak buňky fungují a z čeho se skládají.

Naše snaha měla ještě další důležitý cíl a to vyzkoušet si různé přístupy a učební styly a vyhodnotit si, jakým způsobem se každému z nás nejlépe učí a jak si informace nejlépe pamatujeme. Žáci se proto v rámci tématu setkali s několika různými metodami učení.

  • Výklad vyučujícího. Informace o skladbě a funkci buněk vyučující žáci slyšeli od vyučujícího a viděli na schematických nákresech.
  • Práce s textem a pracovním listem. Žáci studovali texty ve své učebnici a pracovali s pracovním listem (v jejich pracovním sešitě).
  • Téma buňka jsme také viděli zpracované jako výukové video.
  • Termíny a definice měli žáci k dispozici v podobě virtuálních kartiček v programu Quizlet, kde si procházeli učební cyklus a postupně se tak tyto termíny sami učili.
  • Společná počítačová didaktická hra s termíny a definicemi z tématu. V rámci Quizletu Live jsme hráli didaktickou hru, kdy se žáci rozdělí do náhodných týmů a společně přiřazují termíny k definicím.

bunka2018 002

  • Vytvořili jsme si i papírové kartičky s názvy organel a hráli jsme s nimi hru „Hádej kdo jsi“ – známá hra, kdy si jeden z páru vytáhne kartičku, a aniž by se na ni podíval, dá si jí na čelo. Kamarád mu pak musí napovídat tak, aby uhádl, jaký termín má na kartičce. Dvojice jsme postupně střídali a promíchávali.

bunka2018 005

  • Zapojili jsme i ruce a představivost. Z výtvarné dílny jsme si vypůjčili plastelínu a vytvářeli jsme trojrozměrný model buňky se všemi organelami. Potom jsme dělali řezy našimi modely a porovnávali jsme je se vzorovými nákresy a identifikovali jednotlivé organely.

bunka2018 008

  • V rámci tvořivé činnosti jsme si také kreslili barevné nákresy buněk do našich sešitů.
  • Látku jsme také pojali příběhově a dávali jsme dohromady příběh – přirovnání na téma „Kdyby byla buňka město …“ a objevovali jsme, jaké budovy by asi byly jednotlivé organely. Buněčná stěna by byla vysokou pevnou hradbou, buněčné jádro to by bylo radnicí a knihovnou, atd.
  • V rámci učení jsme si svoje výsledky ověřili i krátkým testem.

Nakonec jsme se ještě zamysleli nad buňkou a nad tím, nakolik rozumíme její skladbě a funkcím, a právě také nad metodami, které jsme použili a vyhodnotili jsme si, která se nám nejvíc líbila a která nás nejvíc naučila. Z fotografie o hodnocení je vidět, že máme moderní žáky a nejvíc nám vyhovuje společné učení s podporou počítače, učení formou her, příběhové učení a tvořivé učení, ale umíme také pracovat s texty.

 

bunka2018 007

f t g m